donderdag 8 mei 2014

Westgaarde

Woensdag 16 april en maandag 5 mei 2014: af en toe bezoek ik Westgaarde in plaats van de Nieuwe Ooster. Allebei grote begraafplaatsen, maar heel anders van opzet. Westgaarde geometrisch, opgedeeld in rechthoekige vakken, met brede lanen waar je mag autorijden, maar ook wel bosachtige stukken waar de Sperwer jaagt. De Ooster is een soort Engels landschapspark dat je diverse keren moet bezoeken voordat je een beetje de weg weet. Maar op beide begraafplaatsen kun je de Groene Specht horen, en met een beetje geluk zien.
16 april ga ik kijken of ik de Iberische tjiftjaf die al een aantal dagen wordt gemeld kan vinden. Ik ben niet de enige, maar de vogel is gevlogen. Het is heerlijk zonnig, en op een bank tegenover grote grasvelden praat ik een poosje met een bekende over, ja hoe kan het anders, vogels. We verschillen van mening over de noordwesthoek van Westgaarde, wat vreemd lijkt, maar Westgaarde is niet noord-zuid gelegen, wat je ook aan de vreemde ligging van islamitische graven kunt zien. Een andere vogelaar laat me een nest van een Appelvink zien, hij zit te broeden, voorzichtig dus. Hij vertelt me dat de Beflijsters ook vandaag nog op Westgaarde zijn, dus aan het einde van de middag ga ik nog een poosje zitten wachten, met succes.
Op 5 mei fiets ik 's middags weer naar Westgaarde, ik ben benieuwd naar de Appelvink. Onderweg doe ik de IJsvogels van het Christoffel Plantijnpad nog aan, maar ze lijken niet thuis. Het nest van de Appelvink is leeg, en ik vind geen eischalen onder de boom, alleen maar poep. Kwikstaarten keren steeds weer terug naar het warme asfalt van de lanen, en springen de lucht in om insektjes te vangen. Overal zingende vogels, maar de bomen zijn vol in het blad dus ik zie er maar weinig. Op de achtergrond hoor ik het tromgeroffel dat een begrafenisstoet begeleidt. De verwilderde begraafplaatskat bekijkt me een poosje.
Thuis mail ik de vogelaar van de Appelvink. Zijn antwoord maakt me wat droevig. Het nest is waarschijnlijk verstoord, er zijn geen jongen uitgekomen denkt hij.

Buizerd
Citroenvlinder
Zanglijster
Zwartkop
Heggemus
Appelvink
Groene specht
Kapjesmorielje
Beflijster
Witte kwikstaart
De kat van Westgaarde



2 opmerkingen:

  1. Wat zonde van het nestje :-( Prachtig dat je een Beflijster hebt kunnen vastleggen. Tevens een Moriele, dat is ook bijzonder.
    En wat eet de kat van Westgaarde? Ik hoop niet al te veel vogeltjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die kwikstaartjes vind ik ook zon lieve vogeltjes , en zeker de manier hoe ze vliegen .

    BeantwoordenVerwijderen