maandag 13 januari 2014

Roerdompen in de Middelpolder

Zondag 12 januari 2014: als ik wil kan ik nog een poosje gaan vogelen en ik wil. Ik sms mijn vogelmaatje dat ik naar de Middelpolder ga, pak me goed in en moet na honderd meter weer terug naar huis omdat ik mijn gewone schoenen nog aan heb. Tweede poging slaagt. De zon staat laag en schijnt flink in mijn ogen, wat winterdepressies schijnt te voorkomen. De Sperwer van het Beatrixpark heeft zijn territorium nog niet ingericht, hij is nergens te zien.
Op de Kalfjeslaan is het al aardig druk, het is zondag en mooi weer. Verderop in de polder wordt het stiller. Hele legioenen Smienten zijn aan het grazen, en een Slobeend slaapt in het water, de grote snavel opgeborgen op zijn rug. Achter de hockeyvelden ruikt het naar schoensmeer, langs de hele rand worden onduidelijke zaken gezuiverd. Aan de andere kant ligt de Middelpolder.
In een rietveldje zie ik een Roerdomp staan, mijn doel van vandaag. Jammer dat hij niet echt uit het riet wil komen, maar toch ben ik blij. Dan krijg ik telefoon: "draai je eens om, nee andere kant op", en ik zie mijn vogelmaatje een stukje verderop op zijn krukje zitten. In zíjn veldje staat ook een Roerdomp. Bij de mijne vliegt eerst een waterralletje over het plasje, wat is hij toch klein, en daarna vliegt de Roerdomp zelf naar de overkant. Dan worden we een onbekend gefluit gewaar, en een vreemde Tjiftjaf spurt door de boompjes, steeds een één-tonige roep voortbrengend. Niet een gewone, lijkt ons.
We besluiten ergens anders heen te gaan en lopen naar onze fietsen. Mijn vogelmaatje verslikt zich haast van opwinding: op het gras staat een Roerdomp. Alsof hij nooit van beschutting in het riet heeft gehoord. Hij staat een poos en buigt dan langzaam om op pad te gaan, de nek dreigend naar voren gestoken. We gaan nergens anders heen.
Het wordt druk met kijkers, maatje heeft een schuldgevoel omdat hij de poetsdag thuis is ontlopen en wil naar huis, en ik moet op visite.
Bij de Rai horen we de eerste Merel van het jaar zingen.

Smient










Fazant

Roerdomp






























Tjiftjaf




Koos Dijksterhuis over een reislustige roerdomp

5 opmerkingen:

  1. Toevallig keek ik weer eens op je blog en zag dit nieuwe bericht.
    Wat een mooie eendjes zijn het toch die smienten. Wow en die roerdomp, wat een mazzel dat die zich zo open en bloot gaf.
    Mooie platen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het was een wonderbaarlijke ontmoeting met de Roerdomp, zoiets zie je eigenlijk alleen als het streng vriest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou als ik weer eens de auto ter beschikking heb ga ik de roerdomp hier bij De Luysen zoeken. Daar zit er ook een maar nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is er in België een equivalent van waarneming.nl? Dan zou je daarop eventueel de precieze locatie van eentje kunnen vinden. Je moet vaak wel uithoudingsvermogen hebben, en een krukje :-)

      Verwijderen
  4. Ja die is er en heet Waarnemingen.be en ben daar ook bij aangesloten. Vandaar dat ik weet dat daar ook een roerdomp zit en is gefotografeerd door de vaste bezoekers van een van de vogelhutten aldaar.

    BeantwoordenVerwijderen