zaterdag 21 maart 2015

Schiphol

Donderdag 19 maart 2015: bijzondere oorden trekken bijzondere vogels. Wat de velduil of de ruigpootbuizerd precies drijft om het redelijk kale landschap rond Schiphol te bezoeken weet ik niet precies, kennelijk vinden ze er voedsel in de vorm van muizen. Buizerden en torenvalken zie je er altijd, en patrijzen vinden er voldoende veiligheid op de ruige velden.
Als ik de fietstocht door Amsterdam-west volbracht heb en Badhoevedorp heb overwonnen word ik op Tweeduizend El, een weg door de velden waar auto's voortrazen, begroet door het gezang van de veldleeuweriken. Collega vogelaars hebben de ruigpoten al gezien en ik fiets nog verder west, eens kijken of de marechaussee of de politie bezwaar heeft tegen mijn aanwezigheid daar. Alle patrouilles laten mij met rust en ik kan op mijn krukje genieten van de zingende leeuweriken en de vele buizerden. Weer terug op Tweeduizen El mag ik door P's telescoop naar een smelleken kijken, onze kleinste valk. In mijn eentje had ik hem niet herkend, niet eens gezien.
In het Vondelpark is de lente in aankomst, een boomklever inspecteert een nestholte, de ooievaars paren en de grote Alexanderparkieten proberen een gat in hoge boom uit.

toegetakelde haas
Veldleeuwerik





Buizerd



Torenvalk
Ruigpootbuizerd


Ruigpootbuizerd belaagd door een Kievit



zie de bevederde poten


Smelleken
Boomklever

Grote Alexanderparkiet

Ooievaars

1 opmerking:

  1. Heerlijk om dat geluid van de leeuwerik weer te horen. Ik heb het ook al weer gehoord maar kreeg ze niet op de foto. Prachtig die ruigpootbuizerd en een smelleken te zien is wel erg leuk. Die haas heeft het wel erg voor zijn kiezen gehad. Weer mooie platen en waarnemingen Roely.

    BeantwoordenVerwijderen