donderdag 19 maart 2015

Slechtvalken op een kraaiennest

Dinsdag 16 en woensdag 17 maart 2015: de Slechtvalken die ik gewoonlijk zie zitten op hoge schoorstenen en televisietorens en broeden in nestkasten op een laag grind. Slechtvalken bouwen zelf geen nest, ze leggen hun eieren op wat steentjes op een hoge plek. Dit paartje broedt op een gekraakt kraaiennest in een hoogspanningsmast. Dat doen ze al jaren, met matig succes omdat de nesten meestal van inferieure kwaliteit zijn en de eieren en kleine jongen overboord vallen. Toch zijn er afgelopen vier jaar drie jongen uitgevlogen. Dit keer lijkt het een deugdelijk bouwsel te zijn.
Ik heb een opvouwbaar krukje in mijn fietstas meegenomen, want het is een doorgaans saaie aangelegenheid, Slechtvalken observeren. Als je de foto's ziet zou je er anders over kunnen denken, maar het kan een tijd duren voor er wat actie is. Dinsdag duurt het ruim een uur, maar dan krijg ik ook waar voor mijn geld (want tijd is geld). Het mannetje heeft al die tijd liggen broeden blijkt nu, want het wijfje komt aanvliegen om hem af te lossen. Het weer is zo mooi en ik zit zo dichtbij dat het me lukt om de oranje ring van het mannetje goed te fotograferen. Thuis kan ik hem aflezen. Hij blijkt niet zo ver van zijn geboortegrond te zijn, want hij is in 2008 geboren op een schoorsteenpijp van het Afval Energiebedrijf. Ook is een deel van de ring van het wijfje te lezen, vrijwel zeker komt ze uit Belgiƫ. Precieze plaats en datum vergen nog wat onderzoek.
Op woensdag zit ik drie uur op een vissersstoeltje, met rugleuning. Er komt een Sperwer hoog over maar dat is het dan ook voor lange tijd. Dan komt er een Slechtvalk aanvliegen die ergens gaat zitten waar ik het niet verwachtte. Hij blijkt dan ook een jonge, ongenode gast te zijn, die door het broedende wijfje op een bondige manier naar elders wordt begeleid. Wat later komt het territoriale mannetje zijn vrouw een hapje brengen, een onduidelijke onthoofde vogel. Onder geroep neemt ze het in ontvangst en vliegt er een rondje mee voordat ze eraan begint te kluiven. Een kwartier later maakt ze voldaan haar snavel schoon.
Ook voldaan stap ik op de fiets naar huis.

wijfje Slechtvalk



mannetje Slechtvalk



2e kalenderjaar Slechtvalk
mannetje brengt prooi




vrouwtje vliegt weg met de prooi

en landt weer




1 opmerking:

  1. Een prachtig verslag van deze valken. En wat heb je het mooi kunnen fotograferen.
    Mooi ook dat je de ringen hebt kunnen aflezen en nu weet wie wie is en van waar ze komen.
    Nu nog maar hopen dat het nest stevig genoeg is om een succesvol nest te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen