woensdag 5 februari 2014

IJmuiden

Woensdag 29 januari 2014: we staan al op tijd op het strand van IJmuiden, er zijn weinig mensen. Tevergeefs zoeken we de Sneeuwgorzen in de duintjes en lopen dan door over de pier. Het waait flink uit oost. Een Aalscholver probeert een scharretje weg te krijgen, een aardig gezicht maar mijn foto's mislukken, te ver, te waaierig. Een familielid van de Gaviidae, duikers, foerageert niet ver uit de kant en blijkt een Parelduiker te zijn. Er staat maar een visser op de pier, hij probeert het nog even op een andere plek maar pakt toch definitief zijn spullen in als we van de kop van de pier terugkomen. Het is alsof we over een polderdijk lopen: door de wind is het water in de baai opgestuwd en ligt de zee aan de andere kant van de pier lager. Bijna alle vogels hebben een goed heenkomen gezocht, al landen er nog twee Middelste Zaagbekken, om meteen weer te vertrekken, en ploegt een Geoorde Fuut dapper door de golven op weg naar de baai. We keren om en komen dik ingepakte mensen tegen die ik niet herken maar die toch goede bekenden blijken te zijn. Onherkenbaar vermomd, tegen het windgeweld.Terug in de haven kan ik nog wat foto's maken van een Drieteenmeeuw en een Zwarte Zee-eend. Toch nog even de duintjes proberen, en warempel, ik stoot de groep Sneeuwgorzen op. Met de kijker kan ik ze niet meer vinden. Wandelaars op het strand, wederom bekenden, vraag ik waar de groep is heengevlogen. E. die als altijd zijn eigen plan trekt is zowaar in de buurt van de groep, honderden meters verder, en ik zie aan zijn lichaamshouding dat hij de gorzen in de gaten heeft. Het is nog een heel eind lopen.
Een paar dagen later vertelt E. me dat hij een Waterral in de duintjes heeft opgestoten.


Parelduiker

Scholekster
Middelste Zaagbekken
Geoorde Fuut
Fuut juveniel
Drieteenmeeuw eerste winter

Jonge (mantel)meeuw
Zwarte Zee-eend
Sneeuwgorzen


8 opmerkingen:

  1. Hoi Roely,
    Alle drie je blogs weer gelezen en bekeken.
    Wat een hoop moois heb je weer gezien. Die goudvinken, sneeuwgorzen prachtig. Die zwarte zee-eend is ook niet mis.
    Leuk ook dat je zoveel bijzondere paddenstoelen hebt kunnen waarnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van Goudvinken word ik altijd weer blij Roos, en van Sneeuwgorzen ook. Leuk, omdat ze sociale groepjes vormen.
      Ik heb een andere gekke zwam op de foto gezet, waarvan ze op waarneming niet weten wat het is. Je vindt wat in de natuur...

      Verwijderen
  2. Zo even tijd vrij gemaakt om je blog weer bij te lezen.
    Prachtige foto's van zoveel dieren die je in korte tijd weer hebt gezien.
    Ik leer hier ook zoveel van, want van meeuwen en eenden etc weet ik weinig tot zeer weinig van.
    En nu steek ik er spelenderwijs wat van op terwijl ik geniet van je foto's .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha José, spelenderwijs is het leuk leren. Kijk maar naar je kleinkinderen!

      Verwijderen
  3. Wat mooi weer Roely. Ook je schrijven is beeldend. Ook ik heb geleerd... Bedankt!
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik ben weer helemaal bij en heb genoten van al het moois. Meid wat maak je toch een schitterende foto's! Ben jaloers op je sneeuwgorzen en goudvinken. Wat zou ik die graag eens willen zien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Richt jullie neus naar het westen en je vindt de gewenste soorten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen