donderdag 27 maart 2014

Haarlemse beroemdheden

Woensdag 26 maart 2014: afgelopen week ben ik er al twee keer geweest, maar vanuit Bloemendaal is het zo dichtbij dat ik ook vandaag de drang niet kan weerstaan: ik ga naar de Bosuiltjes in het Kenaupark in Haarlem. Vandaag schijnt de zon een beetje en zitten de uilen in vriendelijk licht. Ook nu blijven er af en aan mensen staan om te kijken: zij die het weten, en zij die het niet weten. Elk jaar worden de Bosuilen beroemder, ze broeden al jaren op deze plek, midden in de stad waar de bussen met korte tussenpozen onder ze door rijden.
Van de stad fiets ik naar buiten, eerst even langs de straaltoren in de Waarderpolder om naar Slechtvalken te speuren, en daarna naar het broekbosje achter het benzinepompstation bij de Buitenliede. Daar, naast een fietspad, een weg, het benzinestation en de drukke weg Haarlem-Amsterdam en de spoorlijn, broeden sinds 2004 Lepelaars. Ze gebruiken oude nesten van Blauwe reigers, en mengen zich in die kolonie. Waarom de Lepelaars dit lawaaiige punt hebben uitgekozen is me een raadsel, ook al ligt aan beide kanten van de wegen een aantrekkelijk waterrijk gebied.  Vanuit de verte volg ik een jagende Slechtvalk. Na een mislukte poging een duif te vangen cirkelt hij al hoger en hoger tot hij een stip in mijn kijkerbeeld is.
Onderweg door Haarlemmerliede zie ik nog twee Lepelaars overvliegen. Bij Penningsveer zijn de IJsvogels gevlucht voor luidruchtige zaagwerkzaamheden. Hopelijk blijft er nog een overhangende tak voor ze over. Ik doe een nulwaarneming in het Sperwerbosje, waar een auto geparkeerd staat met daarin een paar jongens en meisjes die de rust opzoeken om hem te verstoren, en doe een dubbelwaarneming van Slechtvalken. Het mannetje brengt een prooitje aan, het wijfje komt de kast uit om te eten, de man nuttigt in de top nog een restantje en vliegt dan met een soepele spiraal de kast in, er moet gebroed worden!




Bosuil





Lepelaar



Slechtvalk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten