maandag 31 maart 2014

Korhoen

Zaterdag 29 maart 2014: na een korte nacht, en nog korter omdat vannacht de zomertijd is ingegaan, sta ik om 6 uur naast het bed in hotel De Uitkijk op de Hellendoornse Berg. Om half 7 wandel ik de Nijverdalsebergweg af, op weg naar de baltsende Korhanen op de Haarlerberg. Het is nog fris, maar de zon die als een rood-oranje ballon opkomt belooft mooi weer. Om me heen laten Merel, Zanglijster en Zwarte Mees in het bos hun ochtendzang horen, en zodra ik het open landschap bereik hoor ik Boomleeuwerik, Veldleeuwerik en Roodborsttapuit. Heerlijk! Ik schiet niet erg op. Een vrouw met telescoop heeft de Korhaan al gehoord, en er passeren een stuk of wat mannen met kijkers en statieven. Te langzaam bereik ik het einde van de weg, waar een horde vogelliefhebbers luistert en tuurt, maar het lijkt nu een beetje te laat om het Korhoen nog te horen of te zien. Ik wandel na een aantal praatjes maar door, en hoop op een ontmoeting met het bijna uitgestorven beest zoals vier jaar geleden, toen twee Korhanen langsvlogen.
Om 10 uur haal ik E. op in de hotelkamer, hij moet zijn sokken nog aantrekken. De mevrouw die het ontbijt serveert vraagt belangstellend of ik het Korhoen gezien heb. Nee. 's Middags kom ik op mijn wandeling in Windesheim een Bosuil tegen.

Roodborsttapuit

Kneu
Tjiftjaf
Grote Bonte Specht
Gaai
Bosuil



1 opmerking:

  1. Wat mooi toch weer. Dat bosuiltje in de boom is prachtig. De gaai, grote bonte specht, en de tjiftjaf, nou ja gewoon weer genieten van l het moois.

    BeantwoordenVerwijderen