zondag 13 april 2014

Pagode in polder IJdoorn

Vrijdag 11 april 2014: onderweg naar Waterland, ik moet het nieuwe vogelkijkpunt in polder IJdoorn nog steeds voor het eerst bezoeken, doe ik nog even het Zeeburgereiland aan, in de hoop op Slechtvalken. Tot mijn verbazing zie ik aan de oever van het water, het IJ, een hele rij nieuwbouwhuizen staan, sommige al klaar, andere met de vlag in top: pannebier!, en sommige kavels nog onbebouwd. Dat is snel gegaan. Ik betrap een Witte kwikstaart, en later aan het water nog een stelletje. En mijn eerste Boerenzwaluw van dit jaar. Hij laat zich maar moeilijk op de foto zetten bij zijn razendsnelle wentelingen door de lucht. Over de brug kies ik de weg door de polder richting Ransdorp, roepende Grutto's en Kieviten begeleiden mijn tochtje. Een Buizerd spiraalt steeds hoger. Voorbij Ransdorp wordt het stiller. De wieken van de windmolen van IJdoorn zijn er tijdens een storm vanaf gewaaid, als je maar lang genoeg wacht gaat de afbraak vanzelf. Het was toch al onduidelijk waarom hij er eigenlijk stond, aan het einde van de Durgerdammerdijk. Via het dijkpad, dat tijdens natte tijden alleen begaanbaar zal zijn met laarzen aan, bereik ik het betonplatenpad naar het vogelkijkpunt dat toegankelijk zou worden voor rolstoelers. Hoe die over het dijkpad komen moeten ze zelf uitvinden. Het kijkpunt is niet geheel volgens de maquette gebouwd, en is veel te open waardoor de Kluten die vlakbij in het plas-dras gebied foerageren zich terugtrekken, hoe voorzichtig ik de plas ook nader. De bank zit heerlijk en ik blijf een poos. Er zitten, buiten de tachtig Kluten, veel Grutto's en Bergeenden, en ook komen twee Kleine plevieren en een Bontbekplevier aanvliegen. Het is een mooi plekje.
Als ik wegga blijf ik toch. Er duikt een Blauwborst in het kleine strookje overgebleven riet en hij begint te jubelen.

Boerenzwaluw
Witte Kwikstaart
Grutto
Vogelkijkpunt IJdoorn als maquette

Bergeenden, Kemphanen, Grutto, Kievit, Wintertaling
Kleine plevieren



Kluten

Kokmeeuw
Tureluur
Blauwborst


1 opmerking:

  1. Schitterend en zelfs een blauwborst! Staat nog steeds op mijn wensenlijstje. Voor de rest weer prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen