woensdag 6 augustus 2014

Bijeneters

Dinsdag 5 augustus 2014: omdat ik nu eens wil proberen eikenpages te vinden en te fotograferen, een vlindertje ter grootte van een blauwtje, dat bovendien het liefst om de toppen van hoge eiken zwiert, heb ik mijn full-frame 6D aan mijn lens gezet. Nog even kijken bij de Grauwe klauwier. Een man met kijker vraagt waar hij te zien is en ik wijs hem het gebied en vertel dat er een jong is. Deze onthulling noopt hem kennelijk ook tot confidenties, want hij vraagt of ik de Bijeneters heb gezien. Voor bijzondere soorten ga ik niet meer zo snel op pad en dat vertel ik hem. Na een kleine stilte en een blik op mijn uitstekende verrekijker zegt hij dat vlakbij Bijeneters zitten, en legt me uit hoe ik er het snelst kom. Als ik er ben snap ik dat je een goede kijker moet hebben, want ik herken de Bijeneters alleen omdat ik het weet. Misschien wordt het eens tijd voor een telescoop. Gelukkig komt de jagende Boomvalk wel vlakbij. Ik volg met de camera een rondschuimende vos die in een hol verdwijnt maar niet vindt wat hij zoekt.
Vroeg in de avond ga ik terug. De wind is weg en het is doodstil. Groepen vogeltjes vliegen zacht kwetterend van boom naar boom, een paartje Goudvinken smult van rode kamperfoeliebessen. De Grauwe klauwieren zijn aan het dollen, en vliegen om elkaar heen en achter elkaar aan.


Argusvlinder

Blauwvleugelsprinkhaan, vrouw

Houtpantserjuffer


Grote bonte specht


Heivlinder
Boomvalk


Vos

Goudvink, vrouw


Goudvink, man



3 opmerkingen:

  1. Wat is dit weer mooi allemaal. Bijeneters in Nederland? Nooit geweten. De Goudvinken heel fraai! Ik moet de eerste nog tegenkomen.
    Zo ook de vos. De foto laat mooi het gebied zien waar hij in rondstruint. En ja die Boomvalken zijn inderdaad schitterend vastgelegd. Goed te lezen ook dat je zo tevreden bent met je nieuwe camera. Ook weer dank voor je reacties op mijn blog. Inmiddels staan de "vecht"foto's van de IJsvogeltjes er ook op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het met de vorige spreekster eens wat zijn ze mooi je foto's , elke keer weer genieten hier .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb weer genoten van je laatste avonturen Roely. De man van Natuurmonumenten heeft natuurlijk wel gelijk, maar je zou hem toch? Zo'n regel lijkt mij meer bedoeld voor personen die niet weten wat zij doen... Jammer dat de bijeneters ver weg zaten, maar de boomvalken en goudvinken hebben dat zeker goed gemaakt! Prachtig weer allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen