dinsdag 19 augustus 2014

Geen Bijeneters meer

Donderdag 7 augustus 2014: het is zonnig en warm, en met E. loop ik over de duinpaden,- kijk!: een jonge Koekoek -, richting Bijeneters, want ik ben heel benieuwd hoe het met ze gaat. We komen een bevriende vogelaar tegen: nulwaarneming. Tweemaal vandaag door onszelf: nulwaarneming. Een alarmerende mail spreekt van predatie door een vos. Die vos ken ik en je kunt het een beest niet kwalijk nemen dat het zijn instincten volgt, maar jammer is het wel. Als het inderdaad zo is...  In het meer ontdek ik gelukkig wel een Geoorde fuut.
Dinsdagmiddag heb ik foto's gemaakt met de full-frame 6D, wat resulteert in 5/8-ste deel van mijn normale tele-vergroting. Daarop is, op een onverwachte plek in de duinen want niet bij zijn nest in de buurt, toch een Bijeneter te onderscheiden, en hij was daar niet in zijn eentje. Het is moeilijk om op die afstand niet herkenbare vogels te tellen, maar ik meen toch minstens vijf vogels gezien te hebben. Dit zou kunnen betekenen dat er jonge Bijeneters zijn uitgevlogen. Ook heb ik voer-gedrag gezien. Omdat deze broedpoging geheimgehouden is, hebben maar weinig mensen gekeken en zijn er dus ook maar weinig foto's. Wel is de broedgang onderzocht, en die bleek uitgegraven door de vos die er vlak naast een hol had. In het vossenhol zijn bijeneterveertjes gevonden. En 1 en 1 is 2. Maar misschien toch ook niet, en niemand zal dat in dit geval ooit zeker weten.

Door de warmte vliegen er veel libellen, en dus zijn de Boomvalken weer lekker actief. Een kennis-vogelaarster komt ons achterop en ik wijs haar tot haar grote genoegen op de valken, de jachtvluchten blijven fascinerend.
Terug over een struinpad wijst E., die een stukje voor mij loopt, naar de lucht. Ik zie door de heuveltopjes nog niks maar houd toch de camera gereed en verrast kiek ik een net zo verraste jonge Buizerd die vlakbij overvliegt.


jonge Koekoek

Geoorde fuut
Argusvlinder

Bloedrode heidelibel


Bruinrode? heidelibel

Steenrode? heidelibel
Bont zandoogje

Zwervende pantserjuffers
Boomvalk


Citroenvlinder

Gekraagde roodstaart

Gewone oeverlibel

Icarusblauwtje met missende achtervleugel

Kleine vos

Paardenbijter

Grote keizerlibel
jonge Buizerd



Geen opmerkingen:

Een reactie posten