donderdag 18 september 2014

Amsterdamse Bos

Woensdag 17 september 2014: het ultieme nietsdoen is voor mij een beetje rondkijken op de fiets, in de zon. Kijker en camera mee, een driepootje en wat te eten en te drinken. Laat de geest maar waaien.
Op de Koenenkade in het Bos wordt het fietspad ingenomen door drie forse auto's. In het rietveld loopt een man achter een maaimachine, drie mannen kijken toe. Als ik het uitkijkplateau nader vliegt er een witgatje of oeverloper weg. Ik installeer me op het plateau en geniet in de zon van de rust. Niet lang, want er gaat weer gemaaid worden. Tamelijk hoog zwiert een havik rond en glijdt dan weg naar het zuiden, op jacht. Met een rauwe kreet vertrekt een verstoorde blauwe reiger naar een plas verder weg van het lawaai. De maaier zwaait naar me. Niks geen "Sikkels blinken, sikkels klinken, ruischend valt het graan". Ik vraag me af hoe de wereld toen klonk.
Als de maaier even ophoudt geniet ik weer van de rust. Relatieve rust, want de Buitenveldertbaan is volop in gebruik. Na een kop koffie peddel ik verder en loop een stuk met de fiets aan de hand, speurend naar een visarend. Overal vliegen libellen, het is warm.
Onder de bomen is het koel fietsen, en zo beland ik in het Schinkelbos, dat voor 90 procent uit veld bestaat. Opzij van het pad staat een jonge reiger, hij heeft een veldmuis te pakken. Van dichtbij mag ik toekijken hoe hij de muis in drie happen naar binnen werkt. Buizerden spiralen roepend in de lucht en een torenvalk zoekt biddend naar muizen. Ik ga er maar weer even bij zitten. Een oude man met een flonkerend filmsterrengebit vraagt mij of hij zó óók naar Amsterdam kan en wijst naar Aalsmeer. Ik denk dat zijn scootmobiel dat niet aankan.
Dieper in het veld vind ik paapjes, mijn dag is weer goed. Op de terugweg kruist een kleine egel mijn pad.

Oogstlied

A.C.W. Staring


                Sikkels klinken;
                Sikkels blinken;
        Ruischend valt het graan.
Zie de bindster gaâren!
Zie, in lange scharen,
        Garf bij garven staan!

                't Heeter branden
                Op de landen
        Meldt den middagtijd;
't Windje, moê van 't zweven,
Heeft zich schuil begeven;
        En nog zwoegt de vlijt!

                Blinde Maaijers;
                Nijvre Zaaijers,
        Die uw loon ontvingt!
Zit nu rustig neder;
Galm' het mastbosch weder,
        Als gij juichend zingt.

                Slaat uwe oogen
                Naar den hoogen
        Alles kwam van daar!
Zachte regen daalde,
Vriendlijk zonlicht straalde
        Mild op hal en aar.
 
 
Havik
Blauwe reiger

Boomvalk

Sperwer
Paardenbijter

Blauwe reiger met veldmuis


Torenvalk
Kuifeend
Paapje

Hooibeestje
Tjiftjaf
Egel
 

3 opmerkingen:

  1. Hoi roely,
    Mooie foto's weer! Je havik betreft alleen een sperwer.
    Groetjes, August

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Roely ik heb genoten van je berichten, of wat heb je weer een hoop moois gezien. Het gedicht spreekt me erg aan ik vind het een mooie aanvulling bij je blog. Momenteel zitten wel in Spanje met helaas teveel regen. Wel flamingos gezien en ibissen. Voor de rest is het erg tam vwb wildlife in dit gedeelte.

    BeantwoordenVerwijderen