woensdag 12 november 2014

Zonnebril, muts en wanten voor de Grote pieper

Dinsdag 11 november 2014: half 9: een zak Twixen ligt klaar voor Sint Maarten, en ik laat een vriendin weten dat ik naar buiten ga en niet ga sporten. Zonnebril op en recht tegen de zon in. Op de Zeeburgerdijk gaat de bril af en mijn muts op. Gelukkig heb ik mijn wanten al aan, want de mist is koud. Op de Schellingwouderbrug vraag ik me af waarom ik dit doe, het zicht is misschien tweehonderd meter. Bij de kleine rotonde staan vier politiewagens, met een sliert auto's op de weg uit Noord. Er scheurt een auto langs me heen, Waterland in. Hij moet er vast niet zijn.
Op de eerste de beste leeggehaalde akker zie ik maar liefst zeven Fazanten, mannetjes. Langzaam peddel ik richting Zunderdorp, ik moet in de Volgermeer zijn, een afgedekte gifbelt waar natuur zonder bomen ligt. Een Blauwe reiger heeft beet, een flinke voorn geloof ik. Groepen ganzen grazen de weilanden leeg, ertussenin tientallen Wulpen. Ver weg in de mist zit een Buizerd op een hek, als hij gaat vliegen gaan honderden Kieviten de lucht in. Op de foto zie ik dat hij een merkwaardig uitgegroeide snavel heeft.
Op de ruige vlakte van de Poppendammerweeren, wat een prachtige naam, ga ik op het enige bankje zitten, in de mist en de wind maar op de top van de heuvel, en maak koffie. Af en toe hoor ik gepiep, en ik speel de roep van de Grote pieper nog eens af, om in te prenten. Lager dan de Graspieper, maar wat ik hoor zijn Graspiepers. Als ik de heuvel afloop verschijnt er een jagende Torenvalk, bij een zoveelste duik heeft hij beet, een veldmuis. Terug bij het bankje zie ik een bekende opdoemen. We wachten op de Grote pieper en hebben het koud. Als hij vertrekt begint de zon door te breken. Ik blijf, want ik wil een bewijsplaatje van het beestje dat wij door zijn geluid als Grote pieper definieerden.
Samen met een hernieuwde bekende struin ik de buurt af. We zien de Grote pieper, maar in tegenlicht. Inmiddels is de lucht blauw. Een volgende poging in dit waterrijke gebied levert nog twee Roodborsttapuiten op maar na zes uur buiten wil ik naar huis. De pont van de Meeuwenlaan komt op een andere plaats bij het CS aan, het aanleggen duurt lang.
De zak met Twixen is niet aangebroken.


Fazant

Blauwe reiger met voorn


Buizerd in mist





Wulpen in de mist
duikende Torenvalk

prooi is een veldmuis



Brandganzen
Grote pieper
Roodborsttapuit

Roodborsttapuit heeft insekt


Geen opmerkingen:

Een reactie posten