vrijdag 1 augustus 2014

Broedgeval

Woensdag 30 juli 2014: als ik een klein uurtje bij de Grauwe klauwieren zit en wat foto's heb gemaakt van het jong dat ik nu voor het eerst zie en hoor, moeder en kind spelen een vraag- en antwoordspel, hoor ik geraas achter me. Ik kijk en zie een man naderen, een medeliefhebber denk ik. Maar nee, het is een man van Natuurmonumenten die me bekeurt omdat ik een eind van het pad af zit. En je mag niet van de paden af. Een beetje afgunst klinkt door als hij mij verwijt, met een blik op mijn camera, dat ik daar voor mezelf zit. Nu heb ik nog nooit een vogelaar ontmoet die zijn hobby voor iemand anders uitoefent, maar het lijkt me wijs geen sjoege te geven, ik heb ook al geen identiteitsbewijs bij me.
Als onze wegen zich gescheiden hebben fiets ik op mijn gemakje verder en zie een paar Argusvlinders. Hopelijk zijn ze er nog als het speciale Argusvlinder-telweekend plaatsheeft, 8 en 9 augustus. Vanwege de warmte zijn veel vlinders vroeger dan normaal. Hoewel mijn ogen meer gericht zijn op de bermen, waar ik slechts af en toe een vlinder zie vliegen, vallen toch de twee jagende Boomvalken onmiddellijk op. Ze voeren weer formidabele jachtvluchten uit, met de meest onwaarschijnlijke loopings en duikvluchten. Met de kijker volg ik ze zeker een half uur, een waar genoegen. Andere beesten beleven weer genoegen aan mij: ik word vier keer gebeten door goudoogdazen en gestoken door andere insekten. Au!

Grauwe klauwier man

Grauwe klauwier jong
Argusvlinder

Hooibeestje

Paardebijter
Boomvalk




1 opmerking:

  1. Ah weer zoveel moois te zien. Fantastische beelden Roely.
    Wat een vervelende situatie nou weer met die dienstklopper. Ik hoop dat de boete als bijdrage wordt gezien aan Natuurmonumenten en dat het niet naar een andere overheidsinstantie gaat. Wel raar dat Jan en Alleman maar boetes uit mag schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen