zaterdag 21 februari 2015

Niks aan

Zondag 15 februari 2015: er is zon beloofd en er schijnt ook zon. Op de pont zet ik mijn meegenomen muts al op en fiets verder door Noord. Deze route heb ik in gedachten in stukken verdeeld: van mijn huis naar de pont, over de grachten; dan het tochtje over het IJ; daarna een niks-aan stuk over de Meeuwenweg en aansluitend door het Vliegenbos; vervolgens een leuk stukje Nieuwendammerdijk en na de afslag achter de tweede kerk over de Beemsterstraat door Tuindorp Nieuwendam. En dan eindelijk Waterland. Het is nevelig en er zijn alleen ganzen, op een Grote Zilverreiger na. Plasdras IJdoorn herbergt echt helemaal niks, het water staat veel te hoog. Even verderop tuur ik zuidwaarts en zie heel in de verte de door mij begeerde Flamingo's. Heel erg in de verte, en tegen de zon in ook nog. Op de terugweg stop ik bij een geparkeerde auto, gevuld met verwarmde verwende auto-vogelaars. Over mijn verstijfde lippen komen de woorden nauwelijks hoorbaar tevoorschijn.

Blauwe reiger
Brandganzen


Flamingo's
Grote Zilverreiger


Smient


Stormmeeuw

1 opmerking:

  1. Moedig van je om de kou te trotseren. Die smienten zijn prachtige eendjes. Van de flamingo's had ik gelezen op waarnemingen. Raar idee eigenlijk flamingo's in NL. De grote zilverreiger staat er ook mooi op en wat een hoop brandganzen wow.

    BeantwoordenVerwijderen