zondag 22 februari 2015

Rondje Amsterdam west

Donderdag 19 februari 2015: zo langzamerhand dringt het tot me door: een mens blijft niet eeuwig twintig. Dus een driepootstoeltje en een eenpootstatief in de fietstas gestopt. Gedwongen door wegopbrekingen fiets ik door nauwelijks gekende straten op weg naar het Westerpark. De IJsvogels van de Nemo-tuin op Nut en Genoegen zijn niet aanwezig, maar ik vermaak me met de andere vogels. Op begraafplaats Sint Barbara zit echt helemaal niks, vergeleken met de Nieuwe Ooster is het maar een armzalig zootje. Zand en verzakte straatstenen, door zand besmeurde zerken. Sam Klepper ligt veilig onder gepolijst rood graniet van vijftien centimeter dik. Op de parkeerplaats staan twee net aangekomen busjes, met jonge mensen in landmachtkledij en een andersoortig uniform ernaast. De dode is er nog niet.
Op pijp 8 van de Hemcentrale zit de man Slechtvalk. De wind blaast de uitgebraakte damp snel weg, en daar verschijnt valk twee. Hij blijft sur place hangen op de wind, een mooi gezicht. Op de foto's blijkt het later om Slechtvalkman LU te gaan, geboren op de Hem in 2014 en kennelijk nog niet verhuisd. Er missen een paar handpennen, wellicht is dat de reden voor zijn langere verblijf. Hij wordt gedoogd, en volgens mij krijgt hij zelfs af en toe een prooi van zijn ouders toegespeeld. Ik ben  benieuwd hoe hij zich gaat gedragen tegenover het nieuwe broedsel. Gaat hij meehelpen met de opvoeding?
Na een tocht tegenwinds beland ik bij het Afvalenergiebedrijf. Onderweg heb ik een poosje op mijn stoeltje gezeten om een broodje te eten, toegeroepen door een hardloper: lekker even uitrusten? Ja, fijn even in het zonnetje zitten kijken naar een stelletje Kuifeenden. Als je maar gewoon gaat zitten vluchten ze niet voor je weg. Op het rooster van de nestkast in pijp twee zit vrouw Slechtvalk fors te wezen. Ze springt af en verdwijnt naar zuid. Na een minuut of wat is ze weer terug, zonder prooi, en landt op het dak van de schoorsteen. Het terrein ernaast wordt zo te zien bouwrijp gemaakt, het zal wel goed gaan met de afvalverbranding. De auto's van de werknemers staan nu in de brede berm van de weg, daar waar ik een paar jaar geleden de beschermde Gevlekte rietorchis ontdekte. Tja, de vooruitgang hè.
Via het Geuzenbos, waar ik even ga zitten, onder de nieuwe Westrandweg door naar de Bretten. Ik kom hier nauwelijks meer, te veel herinneringen aan de rust die er eerst heerste. Op het Brettenpad kom ik een groepje Staartmezen tegen, en vóór de wind sjees ik de tien kilometer naar huis.

Boomkruiper met insektje


Grote bonte specht

Kuifeend


Slechtvalk




Torenvalk
Slechtvalk AEB

Staartmees

1 opmerking:

  1. Ah wat een leuke en mooie waarnemingen. Van je schrijven heb ik ook genoten. Ik zag het allemaal zo voor me.

    BeantwoordenVerwijderen