zondag 26 juli 2015

Onderweg in het Weerterbos

Dinsdag 21 juli 2015: na de koffie bij onze vrienden in België willen we nog even niet naar Amsterdam en nemen afslag 36. Bij een aardbeienkwekerij zien we dat er tegenwoordig een meter boven de grond wordt geteeld, handig. Na nog een keer te hebben omgekeken en alsnog een achterportier te hebben gesloten lopen we het zandpad af, op de grens van bos en akker. Coloradokevers geven de problemen van de boeren weer, ze zijn prachtig maar gevaarlijk voor de oogst.
Aan vlinders geen gebrek in dit bos, het staat erom bekend. Af en toe is er een halfopen plek, badend in de zon en begroeid met bramen, en daar zie ik tot mijn blijde verrassing een Kleine ijsvogelvlinder. Libellen en juffers vliegen waar je maar kijkt.
Het bos ken ik niet en we slaan in het wilde weg maar wat zijpaden in, door hoog opgeschoten riet, en langs veldjes met bloemen waarbij een bordje geplaatst is om toch vooral niet van de paadjes af te gaan. Kennelijk zijn sommige vlinderaars niets ontziend.
Voor de tweede keer en tot mijn grote genoegen kom ik een Kleine ijsvogelvlinder tegen. Ze zijn zo'n beetje aan het einde van hun vliegtijd, want het zijn niet echt moeders mooiste meer. Never mind, in het westen zie je ze niet.
We raken het spoor bijster, en dwalend door bos en over weitjes en springend over droge sloten bereiken we de auto weer. We zijn nog geen vijf minuten onderweg of ik zet hem al in de berm: er zit een goudoogdaas op mijn been, en ik heb al een beet te pakken gehad in het bos.

De volgende dag verwijder ik zeven teken bij E. Slechts drie bij mezelf.


Bloedrode heidelibellen paring

een ander stel Bloedrode heidelibel
Bont zandoogje

Boomblauwtje en een soort graafwesp


Bruin zandoogje

Citroenvlinder met tegenlicht

Citroenvlinder met licht mee

Coloradokever
Dagpauwoog

Gehakkelde aurelia

Gewone oeverlibel
Gewone pantserjuffer

Groot dikkopje

Kleine ijsvogelvlinder







Landkaartje

 

Oranje zandoogje
Phegeavlinder

Tengere pantserjuffer
Watersnuffel
Bruine winterjuffer

1 opmerking:

  1. Prachtige foto's Roely. Geweldig dat je toch de kleine ijsvogelvlinder hebt kunnen fotograferen. Ja het hele mooie is er nu vanaf maar daarom niet minder mooi. Die bruine winterjuffer is ook erg bijzonder. Nooit gezien. De Phegeavlinder moet ik ook nog tegenkomen.
    Jullie moeten wel door hoog gras zijn gelopen met zo'n groot aantal teken. Maar blijven opletten of je er geen gevolgen van ondervindt.

    BeantwoordenVerwijderen