woensdag 29 juli 2015

Venus en Jupiter

Woensdag 1 juli 2015: het is kwart voor elf 's avonds en ik kijk even naar buiten, richting noordwesten. Aan de nog lichte hemel staan twee heldere planeten, vlak bij elkaar, mooi! Dat beeld wil ik op de foto! We zijn in B. en tot mijn spijt ben ik een onderdeel voor het statief vergeten en moet ik improviseren. Met verschillende sluitertijden druk ik af.
Welke planeten zouden het zijn? Venus is wel duidelijk, maar die andere? Al zoekend op internet blijkt het Jupiter te zijn, onze grootste planeet, met de vele manen.

Jaren geleden gingen we naar Artis, om daar in het planetarium te kijken naar een film die afgespeeld werd op het ronde plafond: Sesamstraat en Melkweg. We vonden het zo leuk dat we hem een paar keer hebben gezien, en de CD hebben gekocht. De liedjes ken ik van buiten.

https://www.youtube.com/watch?v=SGAI3vcXTkI

Links Venus met haar schijngestalte, rechts Jupiter



1 opmerking: