zondag 26 juli 2015

Vlinderen en een verrassing

Donderdag 23 juli 2015: de weersvooruitzichten voor volgende week zijn ideaal voor thuiszitten, dus stap ik nu op de fiets om nog meer foto's te gaan maken. Bewerken kan altijd nog. Mijn nieuwe kroon is geplaatst en voelt nog wat onwennig en voor de tweede maal vandaag fiets ik door het Vondelpark, op mijn dooie akkertje deze keer, op weg naar het Amsterdamse Bos. Ver weg in het zuiden ervan is een voor Amsterdam rodelijstsoortvlinder gezien, het Landkaartje, en ik ben van plan om hem op te sporen.
Meteen in het begin van het Bos stap ik af omdat ik prachtig bloeiende bermen aan de waterkant zie. Met de fiets in de hand loop ik erlangs, geen vlinder te zien ondanks de warme zon, alleen twee Gewone oeverlibellen. Alle bloemhoofdjes bekijk ik, en als ik eindelijk iets zie fladderen zet ik de fiets neer en ga zoeken. Na een paar minuten zie ik dat ook in het noordelijk deel van het Bos Landkaartjes zitten.
Het hondenveld is ook ingezaaid met wilde bloemen, en daar vliegt ook het een en ander. Fiets tegen een boom, op slot, en daar ga ik, stapje voor stapje, overal speurend. Bruine zandoogjes zijn niet zo spannend, maar als je geen vlinders ziet is alles welkom. Aan de waterkant kijkend naar de oeverlibellen die heen en weer schichten hoor ik IJsvogels hun hoge kreten slaken, en eentje jakkert vlak over de waterlijn het bos in. Een minuut later vliegt er een IJsvogel mijn kant op en zonder acht op mij te slaan landt hij op een tak van de dichtstbijzijnde boom. Hij blijkt een zij, en lijkt volkomen op haar gemak, vast door de royale aanwezigheid van mensen met honden in de buurt. Ze blijft turend in het water een minuut of wat zitten, duikt dan in het water en scheurt ervandoor.
De vlinders roepen weer, diverse soorten gaan op de foto. Ik hoop dat de beheerders van het Bos weten dat hun inzaaiingsstrategie een goede is, diverse soorten witjes, Bruine en Bonte zandoogjes, Dagpauwoog, Boomblauwtje, Landkaartje en Distelvlinder vinden hun nectar hier.
Onder de hoge bomen waar met luid geraas wallekanten van hoog opgeschoten groen worden ontdaan vliegt een libel nerveus achtjes, soms omhoog schietend onder het bladerdak. Hij is bijna niet te volgen in de schaduw, en helemaal niet in de zoeker te krijgen, ik probeer het niet eens. Ik probeer eens wat anders en stel de camera in op een meter of drie. Daarna maak ik foto's op borsthoogte, terwijl ik met mijn ogen en camera de libel volg.
Op de rails van het stoomtrammetje loopt een kat. De camera zit al in mijn fietstas. Honderd meter verderop loopt weer een kat op de rails. Ze heet Prinses. Waarom lopen katten op rails?

Thuis zie ik dat de libel een Blauwe glazenmaker betrof.


Gewone oeverlibel

Landkaartje

Geheel afgevlogen Bruin zandoogje
Groot koolwitje
IJsvogel wijfje



Kleine geaderd witje
Bont zandoogje
Boomblauwtje
Distelvlinder

parende Bruine zandoogjes

Dagpauwoog
een tweede Landkaartje
Blauwe glazenmaker
Prinses op de rails van de stoomtram



2 opmerkingen:

  1. Woh Roely wat prachtig, helemaal die van ijsvogelvrouwtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend Roely. Erg leuk dat je het ijsvogeltje kon fotograferen en dan nog de blauwe glazenmaker in vlucht. Prinses is dus een bekende kat begrijp ik uit je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen