vrijdag 1 november 2013

Noordse pijl en Rosse franjepoot

Woensdag 30 oktober 2013: het waait nog steeds flink, uit west, de hemel is blauw en ik ga naar de Zuidpier van IJmuiden. Hij is weliswaar afgesloten zodat je maar een klein stuk ervan kunt bewandelen, maar op het strand is genoeg te beleven. Kitesurfers maken hun sprongen en aan de vloedlijn staat een meeuw. En wat is dat kleintje ernaast, even de kijker aan de ogen zetten. Mijn ogen gaan wijd open en even houd ik mijn adem in. Is het waar? Zie ik een Rosse franjepoot? Ik maak snel een paar foto's en controleer het plaatje met een appje van de Vogelbescherming. Ja, het is hem! Mijn eerste Rosse franjepoot, en zelf ontdekt! Hij is druk aan het foerageren op het begin van de golven en vliegt op zeker moment naar zuid, tegen de zon in. Ik wandel erachteraan en ontdek hem op zeker ogenblik vliegend in een groepje meeuwen. Hij landt weer, nu wat noordelijker, beter voor het zicht, maar gaat er even later vandoor, verstoord door man met hond. Hij landt dichtbij de bocht van de pier op de golven, en ik verlies mijn belangstelling. Die wordt vrijwel onmiddellijk getrokken door de aanblik van een tamelijk donkere vogel, "een jager", schiet door me heen. Hij verheft zich van het strand en vliegt op me af zodat ik de witte onderkant kan zien en bedenk dat het een zeekoet is. Maar hij vliegt geweldig! Strak en vlak boven het zand, tot hij aan me voorbij is en richting duinen over pleisterende meeuwen heen hoogte wint. Hij keert weer terug naar de meeuwen en koerst naar het water. Nu weer met de zon mee zie ik hem tussen de kitesurfers door vliegen en verdwijnen. Inmiddels zijn er collega-vogelaars het strand opgekomen, en ik hoor dat er een Grauwe pijlstormvogel gezien zou zijn. Niet gehinderd door enige kennis bedenk ik dat ik die dan wel gezien zal hebben, en ik ben zeer tevreden, want dat is mijn tweede nieuwe soort vandaag! Thuis determineer ik de vogel aan de hand van de ANWB-gids, en kom uit op een Noordse pijlstormvogel, welke determinatie wordt bevestigd door een moderator van Waarneming.nl. Geen Grauwe maar een Noordse, het deert me niet, het blijven twee nieuwe soorten vandaag. Wat een belevenis!

Foto's op Flickr:
IJmuiden 30 okt 2013
Noordse pijlstormvogel

Noordse pijlstormvogel









Rosse franjepoot





Geen opmerkingen:

Een reactie posten