zaterdag 9 november 2013

Velduilen

Vrijdag 8 november 2013: onrust, ga ik nou of ga ik niet. Mijn schoonzusje moet een scan, en ik  moet Velduilen. Buienradar wijst een grote grijze sluier aan, hupse wolkengebieden, en wat gaten ertussen. De radarbeelden van mijn schoonzus zijn vast lastiger te doorgronden. De auto moet benzine en de navigatie kent de straat in Blaricum niet waar ik heen wil, die is vast onder een andere gemeente ondergebracht. Of doodlopende straten worden genegeerd. Verstandig.
Aan het einde van de ochtend arriveer ik dan eindelijk op de plek die zorgvuldig geheim wordt gehouden op waarneming.nl. In filetempo rijd ik over de weggetjes, vogelen vanuit de auto. Als ik uitstap besef ik dat het koud is en dat ik mijn warme schoenen ben vergeten. De Velduilen zie ik niet, geheel volgens verwachting. Wel Buizerden, Grote zilverreigers, Brandganzen en Kieviten die, als ze de lucht in worden gejaagd, opeens met wel zeshonderd blijken te zijn. In de verte zie ik een Blauwe kiekendief laag over de velden scheren. Terug maar weer, en aansluiten bij de vogelaars die zich al ergens hebben opgesteld, vast en zeker met voorkennis. Ze blijken twee Velduilen in de telescoop te hebben, kopjes die nauwelijks boven de graspollen uitkomen. Sinds half negen die ochtend zijn die niet van hun plaats geweest. Dat ze daar niet voor niks zitten zien we aan de Torenvalken die kennelijk het wereldrecord veldmuizen vangen aan het verbeteren zijn. Ik leg de laatste vlucht van enkele muizen vast, waarschijnlijk ook hun eerste. Een onbekende vogel strijkt in de verte neer, een Havik blijkt later uit de foto's. Vogelaars komen en gaan, en ik blijf als enige over als het licht taant. Buizerden komen roepend over en opeens zie ik uit een ooghoek beweging op het veld, een uil gaat de lucht in! De ISO staat inmiddels op 1000, maar het kan me niet schelen. Klikkerdeklik. Twee Velduilen vliegen. Met lange vleugels, die traag hélemaal óp en hélemaal néér gaan. Ver weg loopt een lama op de dijk.

 
Blauwe kiekendief
Torenvalk



 Velduil















Lama


4 opmerkingen:

  1. Geweldig dat je twee velduilen hebt kunnen zien!. En mooi gevat dat torenvalkje met muis. Proficiat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Roos! Toen ze eindelijk gingen vliegen was ik wel blij. Gelukkig stond ik er niet vanaf half negen 's ochtends.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig blog, ik kwam hier door de velduilen. Ik ben daar ook geweest, maar heb alleen maar foto's dat ze in het gras zitten;

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen