woensdag 4 december 2013

J. Henry Dunant en slechtvalken

Donderdag 28 november 2013: in de middag ontvlucht ik het bovendek van het Rode Kruisschip de Henry Dunant waar ik al vanaf zeven uur 's ochtends in de spoelkeuken en bij het buffet mijn vrijwillige werkzaamheden verricht. Het aldoor binnen zitten ben ik verleerd, ik snak naar buitenlucht en ga dik ingepakt op het zonnedek staan. We varen op de Maas, richting Nijmegen. De toren van de energiecentrale is in zicht, en ik speur de hemel af naar slechtvalken. Mijn hart springt op: een stipje springt van de schoorsteenpijp en vliegt met duizelingwekkende snelheid naar het zuidoosten, zo hoog dat ik hem alleen met de kijker kan volgen en hem niet terugvind in het beeld van de camera. Daar gaat een valk op jacht. We naderen de sluis en de energiecentrale, en ik blijf de lucht afzoeken. Twee stippen nu in mijn kijker die met flinke vaart richting schoorsteenpijp vliegen. Twee valken! Ik maak wat foto's waaruit later zal blijken dat de voorste slechtvalk met een flinke prooi vloog. Die verdwijnt achter de schoorsteen, en eentje vliegt voorlangs omhoog en strijkt neer in een nis. Inmiddels ligt de Henry Dunant in de sluis, het zonnedek ter hoogte van de wal. Ik spreek even met een man die net alle boompjes aan de kant heeft gesnoeid, hij verontschuldigt zich dat er nu geen vogeltjes zijn. Van slechtvalken weet hij niet.

Slechtvalk Nijmegen





2 opmerkingen:

  1. Weer twee prachtige blogs Roely. Mooie waarneming van de Slechtvalken en van de Sperweruil met mooie, grappige en informatieve foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nijmegen: fantastisch Roely!
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen