vrijdag 23 januari 2015

Siberië in Westgaarde

Vrijdag 16 januari 2015: ook in sombere tijden heb je af en toe lichtpuntjes. Vandaag is het prachtig mooi weer en na in de fitnesszaal (mijn favoriete les was vol!, ik mocht er niet meer in) gecrosstraind te hebben en door de dienstdoende trainer mijn schouder te hebben laten lostrekken ("maar kun je dan je camera niet anders vasthouden?") stap ik na de koffie op de fiets en ga naar onze westelijke begraafplaats. Achter een compacte zwarte stoet fiets ik langzaam door de poort en zet mijn fiets weg. Bij de gebouwen inspecteer ik wat dennebomen, want daar zit de Siberische tjiftjaf in. Ik zie hem niet en dwaal wat over een omheind grafveld. Er wordt door de bezoekers nogal eens gevoerd, de silo's hangen vol aan de takken en trekken zangvogeltjes. In de verte roept een Groene specht. Na een rondje gewandeld te hebben kom ik op een door dennen omzoomd parkeerplaatsje, er staan twee mannen met kijkers en een vogelgids. Ik fotografeer wat tjiftjaffen en goudhaantjes, praat met twee kraaien die net de auto uitkomen en richt mijn aandacht dan weer op de vogelaars die wat langer naar een boom kijken. Ik richt mijn kijker en zie de Siberische tjiftjaf. Geen geel op te vinden. Nogal afgedwaald, want hij hoort om deze tijd in India te zitten. Hij is bepaald niet schuw en komt lager in de boom in zijn zoektocht naar insekten. Dan vliegt hij naar een andere den, en ik hoor zijn roepje, de zogenaamde 'piepkuikenroep'. Door die roep weet ik het zeker, een Siberische tjiftjaf.
Een groter rondje over het terrein, ik wil nog wel wat anders zien. Uitkijkend naar een Groene specht hoor ik een zangroepje dat ik niet ken en ik tuur naar de top van een boom. Zou het? Als ik me wat verplaats springt mijn hart op, daar zit een man Appelvink in de zon! Nog wel achter de takjes maar als ik  behoedzaam een paar stappen naar links doe heb ik goed zicht. Yes!
Via een omweg terug naar de fiets. Dan verschijnt in mijn ooghoek iets groots dat verderop in een boom gaat zitten. Duif? Nee, een dame Sperwer die zich gaat zitten poetsen, het geklik van mijn camera wel hoort en af en toe zoekt, maar niet gealarmeerd raakt. En zo maak ik tussen al die takken en twijgen door leuke foto's van haar.

Goudhaantje

Tjiftjaf
Siberische tjiftjaf


Appelvink

Sperwer



1 opmerking:

  1. Super deze waarnemingen. Wie daar de vogeltelling houdt heeft een mooie plek en kan het e.e.a. melden. De foto's zijn weer prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen