zaterdag 17 mei 2014

Slechtvalken en Artsenijhof

Vrijdag 16 mei 2014: Omdat gisteravond een van de jonge slechtvalken van de ABN/Amro Zuidas van het rooster is gestapt om buiten het zicht van de camera te gaan takken ga ik even kijken of hij wel verantwoorde dingen doet. De engheid valt mee, de brede balkonrand sluit aan op het aanvliegrooster van de nestkast. Pa en moe slechtvalk zitten op het embleem hoog aan het gebouw op hun vaste plaatsen, pa links en moe rechts. Omdat de jongen af en toe gevoerd moeten worden vangt moe een duif, plukt hem en brengt hem in de kast. De jongen zijn nu zo groot dat ze zelf moeten eten. Aan mijn voeten verjaagt een jonge nijlgans een meegrazend konijntje. Het fotograferen valt niet mee met een blikkerende zon tegen de gevel.
Eigenlijk wilde ik naar de sportschool, maar het weer is zo mooi dat ik liever buiten blijf en even bij het sperwernest in het Beatrixpark ga kijken. Ik kom langs het nieuwe Nicolaaslyceum, en langs het oude dat nu helemaal is afgebroken. Het lag prachtig in het park. Bij het nest is helemaal niks te zien, wat bij mij de vraag doet rijzen of de sperwers wel op hun oude plek zijn gaan broeden.
De Artsenijhof ligt er mooi bij, het is heerlijk rondkijken in dit goed onderhouden onderdeeltje van het park. Er groeien en bloeien veel planten en kruiden en overal staan bordjes die aangeven waarvoor het kruid geschikt is. Als je leest wat het lichaam allemaal kan mankeren word je misselijk, maar ook daar is genoeg remedie tegen.

Slechtvalken ABN/Amro Zuidas

Moe aan het plukken

transport van de geplukte duif


De nestkast van de slechtvalken, ja, dat kleine hokje links

Waterhoen



Koolmees

Staartmees

Salomonszegel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten