vrijdag 23 mei 2014

Vleermuis in de zon

Maandag 19 mei 2014: wij zijn bij vrienden in Belgiƫ op bezoek en op deze mooie maandag bezoeken mijn vriendin R. en ik het nabijgelegen natuurgebied De Doort. R. leert me boomkikkers zoeken, zij vindt er een die zo klein is als een kever. Als je niet weet waarnaar je moet kijken dan vind je ze niet, maar zowaar, de volgende vondst doe ik. Tuinfluiters jubelen, net als Zwartkopjes en Zanglijsters. Een Koekoek roept, zijn stem slaat over. Ik zet wat libellen op de foto, en een Geaderd witje. Tijdens de lunch ziet R. een roofvogel voorbij vliegen, ik pak snel mijn kijker en maak er een Slechtvalk van, waarschijnlijk eentje uit Echt. We wandelen verder, fotograferen wat juffers en proberen een Kleine karekiet te betrappen. De geur van watermunt stijgt op onder onze voeten. Een man zet een, voor ons derde, boomkikker op de foto, wij zouden hem niet gevonden hebben. Alle kikkertjes staan in de ruststand, pootjes onder zich gevouwen. Een paar kilometer verderop, bij de kleiputten, laat de Kleine karekiet zich vanaf zijn vaste zangplek in een boom wel zien. Om ons heen tientallen libellen en juffers. Tot onze grote verbazing jaagt er een vleermuis, in de volle zon om vier uur 's middags!, vlak over het water. Een Visdiefje jaagt eveneens, maar dan op vis.
Bij een boer in de buurt mogen we de stallen in om de Boerenzwaluwen te bekijken, Campina is het niet eens met hun verblijf daar, maar de boer zegt eenvoudig: "Ik vind het mooi". Onder de dakgoot van het buurhuis zijn zeker dertig Huiszwaluwen bezig hun nesten op orde te brengen. Een mannetje Huismus verdedigt fanatiek het door hem ingenomen Huiszwaluwkommetje.
Later thuis probeer ik de libellen en juffers op naam te brengen, wat nu al jaren te moeilijk voor mij blijkt te zijn. Ook nu word ik verbeterd door een kenner, tweemaal, maar het levert ook twee nieuwe soorten voor me op!

Boomkikker
Bruine korenbout man

Bruine korenbout vrouw
Boomkikker
Geaderd witje
Tjiftjaf
een spannertje
Azuurjuffer
Boomkikker
Glassnijder
Kleine karekiet
Variabele waterjuffer
Vuurjuffer
Parende Bruine korenbouten
Zwartwordende wasplaat
waarschijnlijk een Watervleermuis
Visdiefje
Boerenzwaluw
Huiszwaluw
Huismus

1 opmerking:

  1. :-) Leuk Roely, veel mooi geslaagde foto's en herkenbaar, maar net een tikkie uit een andere hoek. Leuk dat er twee libelsoorten aan je lijst te kunnen toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen