zaterdag 28 juni 2014

Keizersmantel

Vrijdag 27 juni 2014: omdat we dit jaar voor het eerst in de Amsterdamse Waterleidingduinen gaan wandelen heb ik geen jaarkaart en kopen we een dagkaartje: € 1,50 p.p., geen geld voor de toegang tot een enorm gebied. Veel vogels komen we niet tegen, maar steeds als het zonnetje ietsje doorkomt zien we groepen Koevinkjes rondfladderen. Geen vogels maar vlinders. De IJsvogels roepen boven het Sprenkelkanaal en zowaar zien we ze even. Omdat ik benieuwd ben of de zeldzame Keizersmantel weer rondvliegt in de AWD, in Winterswijk zijn ze allang weer gezien maar dat zijn dan ook net de twee enige plekken in Nederland waar ze zich voortplanten, ga ik even zoeken. Na een kwartier rondkijken zie ik er een, een mannetje, wellicht de eerste waarneming van de AWD want behalve een verborgen waarneming heeft niemand de Keizersmantel nog gemeld.
E. vergeet dat ik nog kamp met de gevolgen van de verstuiking van mijn voet en we gaan dwars door de duinen en volgen de wildpaadjes. Veel damherten lopen met jongen, en we zien een vos, vlakbij zijn hol want ik vind er afgebeten veren. Nog een keizer komt aanvliegen, met zijn keizerin: een Grote keizerlibel. Op een zanderige vlakte plaagt E. een Blauwvleugelsprinkhaan: de blauwe vleugels zijn alleen te zien als hij 'vliegt'.
In een plasje werken twee Meerkoeten aan hun nest. Er heerst een heerlijke rust.

Blauwvleugelsprinkhaan

Bruin blauwtje


Bruin zandoogje

Damhertje




Gaai
Groot dikkopje
Grote keizerlibel

Grote roodoogjuffers

Keizersmantel


Kleine vuurvlinder

Koevinkje

Lantaarntje

Meerkoeten


Paarsbandspanner
Grote oeverlibel

Watersnuffel

Zwartsprietdikkopje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten