maandag 23 juni 2014

Slechtvalk op een elektriciteitsmast

Vrijdag 6 juni 2014: de plek is ontdekt waar de Slechtvalken van Zeeburg genesteld hebben, een elektriciteitsmast in het water bij het Steigereiland van IJburg. Er zit één juveniele Slechtvalk op een beetje rommel, waar voorheen ongetwijfeld een Zwarte kraai gebroed heeft. Als er al andere jonge valkjes zijn geweest, dan liggen ze nu in het water. Op weg erheen passeer ik het talud van de A10, het staat er vol rietorchissen.
In de rietvelden van het Diemerpark hoor ik veel vogelgeluiden, en als ik even sta komt alles in beeld: Rietzangers, Rietgorzen, Kleine karekieten, Zwartkoppen, Tjiftjaffen. En in de bomen uiteraard Kraaien, Kauwen en Eksters. Op het strandje spelen volop kinderen, ik zie ze over een veld klaprozen heen.
Temidden van grazende schapen kijk ik een poos naar de Diemer Vijfhoek, roepende Koekoeken laten zich ook zien, en de territoriale Havik komt even boven de bomen uit.
Thuis ruikt onze kat langdurig aan mijn broekspijpen.


rietorchissen


de juveniele Slechtvalk van IJburg



een Slechtvalkouder



jonge Zwartkop


Kleine Karekiet


baltsende Rietgors



Rietzanger


strandje IJburg
Grasmus

Aalscholver

Koekoeken


Gaai
Turkse tortels



Geen opmerkingen:

Een reactie posten