maandag 23 juni 2014

Wespendieven bij de geitenboerderij

Vrijdag 20 juni 2014: menigeen wil de Wespendieven van het Amsterdamse Bos zien, zo ook ik. Na een week binnen gezeten te hebben met een verstuikte voet vind ik het genoeg. Naar buiten! En fietsen gaat goed. Onderweg even kijken bij het Haviksnest aan de Koenenkade, maar ik zie geen activiteit en lang blijven wil ik niet, want de Wespendief trekt.
Op de geitenboerderij is het druk, met geiten en bokjes, en met kinderen. Boerenzwaluwen zwermen de stallen binnen en foerageren boven de weiden. Al snel fiets ik verder, naar de Bisonweide, waar het uitzicht beter is. Als ik op een bankje zit komt een bekende langs, tot mijn verbazing heeft hij een baby en een kleuter bij zich. Ik ken alleen zijn twee tienerdochters. Hij heeft de Wespendief al gezien, in de hoek van de geitenboerderij waar we nu uitzicht op hebben. Tien minuten nadat hij weer vertrokken is, over een uurtje moet de baby aan de borst, verschijnt inderdaad boven de geitenboerderij een roofvogel die zigzaggend dichterbij komt. Ik maak foto's van de Wespendief.
Af en toe komt er een snel buitje met motregen over. In het Schinkelbos, dat helemaal geen bos is, komt een Blauwborst op een halm zitten zingen. Omdat het uitzicht weids is zie ik buien overdrijven en vliegtuigen vanaf Schiphol opstijgen. Zeker vier Rietgorsmannen bezingen hun territorium.
In het Vondelpark doet een van de drie jonge Ooievaars vliegspieroefeningen. Op het Leidsebosje loopt een gulzige stadsduif met een plastic bakje om zijn hals. Samen met de jongen van de kiosk die mais strooit doe ik pogingen om hem te vangen, maar deze duif is schuwer dan de andere. Het lukt niet.

ook blije varkens op de geitenboerderij

bokjes
Boerenzwaluw

Wespendief



Blauwborst



Rietgors

Rietzanger met voer

Ooievaarsjongen in het Vondelpark
gulzige duif

Geen opmerkingen:

Een reactie posten