vrijdag 25 juli 2014

De terugkeer van de Keizersmantel

Donderdag 24 juli 2014: met mijn vogelmaatje T. ga ik goed ingesmeerd tegen de zon Keizersmantels zoeken in de Amsterdamse Waterleidingduinen. De soort heeft zich hier aan de meldingen te zien weer vast gevestigd. De voorgaande jaren werden ze op één kleine plek in de AWD gevonden, maar nu zijn ze uitgezwermd. Vogelmaatje probeert zijn nieuwe macrolens uit, en ik ga op onderzoek. Na verschillende plekken met duinkruiskruid nagelopen en diverse vlindersoorten waaronder een Argusvlinder ontdekt te hebben roep ik T. Door de kijker heb ik een oranje vlek als Keizersmantel gedetermineerd. Een mannetje. Uitgelaten fotografeert T. deze door hem in Nederland voor het eerst geziene soort, en ik doe lekker met hem mee. Een half uurtje later wappert een vrouwtje uit het bos. Op een volgend veld vindt T. er een. We wandelen langzaam verder, en eten in de schaduw een boterham. Op het zand springen voortdurend blauwvleugelsprinkhanen voor ons uit, hun prachtige blauwe ondervleugels alleen in de vlucht zichtbaar. Kennelijk is het te warm voor de damherten om op pad te zijn, maar we zien er toch een paar. Een volgend veldonderzoek onthult weer een Keizersmantel, en ook een Heivlinder, een grotere uitdaging voor de fotograaf.
Op weg naar De Oase zien we in het bos nog een Keizersmantel vliegen, onze vijfde, en boven ons verschijnt een Wespendief.
Bij De Oase trakteert T. , we laten het ons goed smaken.

Een aardige start: twee ooievaars
Argusvlinder


Bruin zandoogje

Klein geaderd witje
Keizersmantel man


Keizersmantel vrouw



met Bruin zandoogje




Kleine parelmoervlinder



Zwartsprietdikkopje
Koevinkje en Gehakkelde aurelia

Groot dikkopje

Icarusblauwtje
Blauwvleugelsprinkhaan

parende juffers

Wespendief

1 opmerking:

  1. Wow wat een schitterende collectie. Een zeer geslaagde dag dus :-)

    BeantwoordenVerwijderen